DC-laddning Framtidens standard för elfordon

Vad innebär egentligen DC-laddning? Och hur skiljer DC-laddning från AC-laddning? Frågorna är många, och på denna sida reder vi ut begreppen.

Innan vi går in på hur DC-laddning fungerar behöver vi förstå skillnaden mellan likström och växelström. När vi pratar om el finns det nämligen två olika typer av ström, likström (DC ström) och växelström (AC ström).

AC och DC

  1. Likström: Likström (DC) rör sig alltid i en konstant riktning, från en positiv till en negativ pol. Det är den typ av ström som du hittar i batterier, som de i ditt elfordon.
  2. Växelström: Växelström (AC), byter eller “växlar” ständigt riktning, till skillnad från likström (DC) som flödar i en enda riktning.  Detta gör den idealisk för att transportera el över långa avstånd, som i elnätet som levererar el till våra hem. I vägguttagen är det alltså växelström som används.

Skillnaden mellan DC-laddning och AC-laddning

När du laddar ditt elfordon med DC-laddning (likströmsladdning), levereras strömmen direkt till bilens batteri. I en vanlig AC-laddning måste elen först omvandlas från växelström till likström innan den kan lagras i bilens batteri. Men med en DC-laddare sker den här omvandlingen redan i laddstationen, vilket gör att bilen kan ta emot strömmen direkt i sitt batteri och laddningen går snabbare. Det är också därför DC-laddning kallas snabbladdning, eftersom den går betydligt snabbare än AC-laddning.
Sammanfattningsvis skiljer sig DC-laddarna från AC-laddarna genom var omvandlingen från växelström till likström sker: med DC-laddare sker omvandlingen direkt i laddaren, medan med AC-laddare sker den ofta i en extern omvandlare.

Hur lång tid tar det att ladda ett elfordon?

I en DC-laddstation kan elfordon laddas snabbare än i en vanlig AC-laddstation som bara erbjuder upp till 22 kW effekt. DC-laddningsstationer kan erbjuda effektnivåer från 50 kW upp till flera hundra kW, vilket avsevärt minskar laddningstiden. Beroende på batteriets kapacitet och laddningsstationens effekt kan en stor del av batteriet återställas på så lite som 15–30 minuter. Det är dock svårt att ge ett exakt svar hur lång tid det tar att ladda batteriet då olika faktorer kan påverka laddningshastigheten.
Faktorer som kan påverkar laddningshastigheten:
  • Laddarens effekt – Det vill säga hur mycket effekt ditt batteri kan ta emot. Ju högre effekt på laddaren, desto snabbare laddning. Om ditt fordon har en maximal laddningshastighet på 80 kW, kommer all effekt som levereras utöver detta inte att kunna utnyttjas av batteriet.
  • Batteriets laddningsnivå – Om du anländer till en laddstation med mycket kvar i batteriet, kommer laddningen att gå långsammare än om du börjar ladda med till exempel 20 %. I början av laddningen ökar hastigheten snabbt mot sin maximala nivå. När denna topp nås, minskar hastigheten gradvis i takt med att batteriet fylls. När bilbatteriet når 80 % kapacitet sänks laddningshastigheten ytterligare för att skydda batteriet.
  • Temperatur – Låga temperaturer gör att batteriet laddar långsammare. För att optimera laddningshastigheten under kalla månader är det bäst att ladda bilen i en varm miljö eller använda ett batteriuppvärmningssystem.

För vem är DC-laddning ett bra alternativ?

  • DC-laddning ger den största fördelen med snabb laddningstid, vilket gör det särskilt användbart för bussföretag, lastbil och logistikföretag samt företag med elbilflottor då många av dessa företag är i behov av effektiv laddning för att hålla sina fordon igång utan onödiga avbrott. 
  • DC-laddning kan också vara idealiskt för yrkesförare som behöver hålla sina fordon i drift under långa arbetspass och snabbt kunna ladda mellan körningar. Exempelvis bussförare och taxiförare. 
  • Nyare elbilar med större batterier och snabbare laddningskapacitet kan också dra nytta av DC-laddning för att ladda batterierna på kortare tid.

Fungerar DC-laddning med alla elfordon?

DC-laddning fungerar med de flesta fordon då elbilar/bussar laddar sina batterier med likström som standard. Dock klarar inte alla batterier att ta emot snabbladdning vilket är viktigt att ha i beräkningarna.

Sverige behöver fler laddstationer

Elektrifiering är avgörande för transportsektorns klimatomställning, vilket kräver en välutbyggd laddinfrastruktur för enkel och säker laddning. Publik laddning för tunga fordon ökar i snabb takt. Målet är att ha 250 laddstationer på plats till slutet av 2025. Läs mer på energimyndigheten

Det finns nu chans att få bidrag från Naturvårdsverket för installation av olika typer av laddinfrastruktur. Hur du ansöker beror på vilken typ av laddinfrastruktur du planerar att bygga. Mer information finns på Naturvårdsverkets hemsida.

Finns behovet i ditt område?

 Klimatklivet är ett statligt stödprogram som ger företag och organisationer chansen att söka finansiering för investeringar som minskar utsläppen av växthusgaser. Med hjälp av kartverktyget kan du enkelt se om det finns ett behov av DC-laddare i just ditt område.

Investera i DC-laddare hos Energy Balance

I takt med att elfordon blir ett allt mer självklart val för många förändras även förutsättningarna för företagen. Att investera i snabbladdningsstationer hos Energy Balance är ett smart val som har många fördelar. Både för företaget, dess anställda och kunder.

Vi erbjuder kompletta lösningar för både DC-laddning och AC-laddning. Allt från enkla laddstationer för mindre företag till mer avancerade lösningar för större organisationer. Självklart är dessa utformade för att anpassa sig till ert nuvarande elnät och fördelar all tillgänglig ström till inkopplade elfordon. Läs mer om våra snabbladdare för elfordon.